اصطلاحات کامپيوتري (بخش چهارم)

http://s4.picofile.com/file/7801414622/ntfs.jpg

NTFS

مخفف New Technology System است و برای اولین بار همراه با عرضه ویندوز NT از سوی مایکروسافت معرفی گردید. البته در نسخه های بعدی ویندوز نیز تغییراتی درفایل های سیستمی ایجاد گردید که شامل نسخه های  4، 4.1  و 5 است. ویژگی های فرمت های سیستمی از دید کاربران پنهان است و تنها ویژگی قابل درک NTFS برای کاربران، قابلیت انتقال فایل های با حجم بالاتر از 4 گیگابایت است. دلیل این قابلیت، استفاده از الگوریتم Binary Tree (درخت دودویی) برای ذخیره سازی اطلاعات است. البته استفاده از الگوریتم درخت دودویی سبب کاهش پراکندگی اطلاعات ذخیره شده می گردد. در نتیجه هارددیسک زمان کمتری را صرف یافتن اطلاعات مورد نیاز می کند و این به معنی افزایش محسوس سرعت است. هزینه و زمان بسیار زیادی صرف برنامه نویسی فایل سیستمی با فرمت NTFS‌ شده است تا دقت و اطمینان بالایی برای کاربران فراهم آورد. به طوری که پشتیبانی لینوکس از این فرمت، به صورت یک پروژه بزرگ در دستور کار قرار گرفت تا برنامه نویسی دقیقی برای آن انجام گیرد.

 http://s4.picofile.com/file/7801414408/fat_32.jpg

 

FAT

FAT یکی دیگر از فرمت های سیستمی برای تجهیزات ذخیره سازی است. در واقع فرمت FAT اولین فرمت سیستمی دستگاه های ذخیره سازی اطلاعات است. اولین نسخه، FAT 12 بود که برای فلاپی دیسک ها طراحی شد. FAT 16 و FAT 32 نیز برای تجهیزات ذخیره سازی مانند هارددیسک ها که ظرفیت بالاتری داشتند، معرفی شدند. تفاوت نسخه های مختلف FAT در حداکثر پارتیشن قابل آدرس دهی است. در واقع از نظر طراحی، فرمت سیستم FAT بسیار قدیمی است و معایب بسیار ساده ای دارد. یکی از معایب FAT عدم انتقال فایل های با حجم بیشتر از 4 گیگابایت است. و عیب بعدی، عدم استفاده بیش از 11 کاراکتر برای نامگذاری درایو های با این فرمت است. همانطور که در تصاویر ملاحظه می فرمایید، نام درایو در فرمت NTFS به راحتی شامل 17 کاراکتر است، اما در فرمت FAT32 این امکان وجود ندارد. IBM طراحی و پیاده سازی فرمت سیستمی FAT را برای سیستم عامل DOS انجام داده بود!

http://s4.picofile.com/file/7801414943/untitled_1.jpg

SATA

مطمئنا روزی یک بار با این نام در سایت ها و منابع فناوری جهان روبرو می شوید. اما به واقع ساتا چیست؟ ساتا پر طرفدارترین و محبوب ترین رابط دستگاه های ذخیره سازی است. رابط ساتا جایگزین نسل های پیشین IDE و ATA است و از سرعت بالاتری در ارسال اطلاعات برخوردار است. کابل های رابط برای انتقال داده در رابط IDE شامل 40 و 80 رشته سیم بودند و فضای بسیار زیادی از کیس را اشغال می کردند، در حالیکه کابل Data در رابط SATA تنها چهار رشته است. تاکنون سه نسخه از رابط های ساتا معرفی شده اند که در نسل اول سرعت برقراری ارتباط  1.5 گیگابیت در ثانیه، نسل دوم 3.0 گیگابیت و در نسل سوم نیز  6.0 گیگابیت در ثانیه است. از معایب نسل اول رابط ساتا، انجام تنها یک انتقال در هر لحظه بود و امکان انتقال چند داده در یک زمان وجود نداشت.

 

اصطلاحات کامپيوتري (بخش سوم)

http://s4.picofile.com/file/7801410428/simultaneoscontrasteffect.jpg

Contrast

کنتراست در اصطلاح رایج به نسبت روشن‌ترین و تاریک‌‌ترین نقطه در صفحه‌نمایش گفته می‌شود. تمام صفحه‌‌نمایش‌ها از الگوی خاصی برای اندازه‌گیری میزان کنتراست استفاده می‌کنند که این موضوع به صورت اعداد مشخصی نمایش داده می‌شود. به طور کلی بیشترین میزان در سمت چپ و عدد حداقل در سمت راست نوشته می‌‌شود (1000:1). در صفحه‌نمایش‌های با نور پس زمینه LED این تفاوت به میزان قابل توجهی افزایش یافت. کنتراست در صفحه‌نمایش‌های LED رقمی مابین 1 میلیون تا 10 میلیون نسبت به عدد پایه یا همان یک است. البته در برخی صفحه‌نمایش‌های LED میزان کنتراست به صورت دینامیک (پویا) درج می‌گردد که سبب تعجب کاربران می‌شود ولی این مقدار را باید بر عدد 1000 تقسیم کنید تا به نرخ رایج کنتراست دست یابید. به عنوان مثال اگر روی صفحه‌نمایشی مقدار کنتراست 1000000 به یک نوشته شده است، یعنی میزان کنتراست ثابت آن 1000 به 1 است.

http://s4.picofile.com/file/7801410321/screenshot0019.jpg


FPS

همانطور که می‌دانید تمام تصاویری متحرکی که در صفحه‌‌نمایش مشاهده می‌کنید طبق معیاری به نام Frame Per Second (فریم در ثانیه) محاسبه می‌گردند. هر تصویر به صورت یک قاب به پردازنده‌گرافیکی منتقل شده تا پس از تصحیح تصویر، شما فریم نهایی را روی صفحه‌نمایش مشاهده کنید. البته وارد جزییات فناوری‌های تصحیح تصویر نمی‌شویم و به این مورد اشاره می‌کنیم که هر پردازنده‌گرافیکی براساس شرکت سازنده، دارای فناوری‌های انحصاری برای تصحیح تصویر هستند. اما کاهش یا افزایش این میزان چه تاثیری در تصاویر خواهد داشت؟
افزایش میزان فریم در هر ثانیه سبب نمایش تصاویر با ساختار روان‌تری می‌شود. برای نمایش روان و بدون توقف تصاویر، کارت‌گرافیک شما نیاز به پردازش حداقل 30 فریم در ثانیه دارد. برای دستیابی به میزان فریم قابل نمایش در هر ثانیه برای کارت‌گرافیک، از نرم‌افزار FurMark استفاده می‌شود که می‌تواند حداقل، میانگین و حداکثر فریم قابل نمایش در هر ثانیه را در اختیار شما قرار دهد. البته فعال‌سازی فناوری‌های تصحیح تصویر مانند Anti-Aliasing سبب افت تعداد فریم می‌گردد، اما تصویر نهایی شما کیفیت بالاتری خواهد داشت. انتخاب با خودتان است!

http://s4.picofile.com/file/7801409886/003.gif

Resolution

دقت تصویر یا همان Resolution که نسبت مستقیم با اندازه صفحه‌نمایش دارد. در صورتی که اندازه صفحه‌نمایش بزرگتر باشد، میزان دقت تصویر نیز باید بیشتر باشد تا تصاویر با کیفیت بهتری داشته باشید. بالاترین نسبت دقت تصویر روی صفحه‌نمایش‌های 27 اینچ به بالا، با مقدار 1600×2560 پیکسل است. این عدد به معنی قابلیت نمایش 2560 پیکسل در طول و 1600 پیکسل در عرض است. این میزان در صفحه‌نمایش‌های 17 تا 19 اینچ، حداکثر 1024×1280 پیکسل، 19 تا 22 اینچی حداکثر 1050×1680 پیکسل و برای صفحه‌نمایش‌های 22 تا 26 اینچی، حداکثر 1200×1920 پیکسل است.

اصطلاحات کامپيوتري (بخش دوم)

http://s4.picofile.com/file/7801405799/revolution_85_013.jpg

Modular

اصطلاحی که برای منبع‌تغذیه (Power Supply) استفاده می‌شود و اشاره به مدیریت کابل‌های متصل به منبع‌تغذيه دارد. در این حالت بيشترکابل‌های 24 پین مادربورد و سوکت‌های 4 و 8 پین پردازنده همیشه به منبع‌تغذيه متصل هستند و سایر کابل‌ها از طریق کانکتورهایی که در پنل جلویی منبع‌تغذيه وجود دارد به منبع‌تغذيه متصل مي‌شود(البته در منبع‌تغذيه‌هايي با توان بالا در اين بخش کابل PCI-E و SATA را هم مشاهده مي‌کنيد). این کانکتورها شامل کانکتور Molex ،SATA و شش و هشت پین PCI-E x16 برای اتصال کارت‌های گرافیکی هستند. کیفیت ساخت و همچنین قیمت منبع‌تغذيه‌هاي Modular بالاتر از سایر منابع‌تغذیه است. از مزایای دیگر این سیستم، عملکرد بهتر سیستم خنک‌کننده کیس به دلیل عدم وجود کابل‌های اضافی و بدون استفاده در فضای داخل کیس است. در سال‌های گذشته فناوري ساخت منبع‌تغذيه‌هاي Modular در اختیار تعداد محدودی از شرکت‌های تولید‌کننده منبع‌تغذیه بود، اما اکنون تمام شرکت‌ها، محصولاتی با سیستم مدیریت چیدمان کابل در سبد محصولات خود دارند.

http://s4.picofile.com/file/7801405371/735858220149.jpg


Hyper-Threading

فناوري انحصاری اینتل که برای اولین بار در پردازنده‌های Pentium مورد استفاده قرار گرفت. فناوری HT در پردازنده‌های Pentium ،Xeon و Atom نیز استفاده می‌شود. اما HT چه نقشی در پردازش دارد؟
Hyper-Threading عمل موازی‌سازی پردازش اطلاعات از طریق حافظه و پردازنده‌مرکزی را ممکن می‌سازد. فناوری HT سبب تقسیم وظایف بین پردازش‌های همزمان می‌گردد و بدین شکل میزان بارگذاری (Load) پردازنده هرگز به 100 درصد نخواهد رسید. این ویژگی از ابتدای پیاده‌سازی تاکنون همواره دچار تغییراتی برای بهینه‌سازی عملکرد پردازش شده است. اما همیشه در امر پردازش‌های Multi-Task شما تفاوت محسوسی مشاهده نمی‌کردید. دلیل این امر در پردازنده‌های Pentium وجود تنها یک هسته پردازشی فیزیکی بود. در واقع HT تنها پردازنده شما را به دو بخش تقسیم می‌کرد تا شما احساس پردازش چند‌منظوري را داشته باشید. عملکرد HT در پردازنده‌های چند‌هسته‌ای پیشرفت خوبی داشته و عملکرد سیستم را در حالت پردازش چند عمل همزمان، بهبود می‌بخشد.

http://s4.picofile.com/file/7801405692/hp_photosmart_04.jpg


DPI

مخفف Dots Per Inch است که در تجهیزات اداری شامل چاپگرها و فتوکپی استفاده می‌گردد. البته همه ما در خانه خود یک دستگاه با معیار DPI داریم که همان ماوس است. DPI معیار سرعت فعالیت دستگاه‌های لیزری و نوری است. اگر روی ماوس شما عبارت دو هزار DPI نوشته شده است، به این معناست که گيرنده ماوس شما قابلیت تشخیص 2000 نقطه در هر اینچ را داراست که اين موضوع سبب افزایش سرعت و دقت عمل آن می‌گردد. در چاپگرهای ماتریکس نقطه‌ای این میزان بین 60 تا 90، در جوهرافشان‌ها ما بین 600 تا 900 و در چاپگرهای لیزری 600 تا 1800 نقطه در اینچ است. در چاپگرها هرچه میزان DPI بالاتر باشد، کیفیت چاپ نیز بالاتر خواهد بود.

اصطلاحات کامپيوتري (بخش اول)

http://s4.picofile.com/file/7801401284/9_1_cpu_vcore_7_shift.jpg
Vcore
تمام قطعات الکتریکی توان مورد نیاز خود جهت فعالیت را از منبع‌تغذیه بدست می‌آورند. پردازنده مرکزی (CPU) نیز یکی از پرمصرف‌ترین قطعات سخت‌افزاری است که توان مورد نیاز خود را از طریق مدار تغذیه و سوکت 4 یا 8 پین پردازنده روی مادربورد تامین می‌کند. کنترلر ولتاژ نیز وظیفه کنترل حداقل و حداکثر ولتاژ قابل تحمل پردازنده را بر عهده دارد. اما ولتاژ پردازنده روی بخشی به نام Vcore اعمال می‌گردد تا پردازنده شروع به کار کند. در مدار هر پردازنده یک مقدار حداقل و حداکثری برای Vcore در نظر گرفته می‌شود تا در صورتی که این مقدار کمتر یا بیشتر از حد مجاز باشد، کنترلر ولتاژ، سیستم توزیع ولتاژ را قطع و به نوعی سیستم ریستارت می‌شود.Vcore  روی تمام هسته‌ها وجود دارد و هر هسته یک Vcore جداگانه دارد. به همین دلیل است که با بیشتر شدن تعداد هسته‌های پردازنده، مصرف توان پردازنده نیز افزایش می‌یابد. چون هر هسته به عنوان مثال بین 1 تا 2 ولت برای شروع فعالیت نیاز دارد و با بیشتر شدن هسته‌ها این مقدار در تعداد هسته‌ها ضرب می‌شود و به همین شکل توان مورد نیاز پردازنده نیز بیشتر خواهد شد.
http://s4.picofile.com/file/7801401498/111.jpg

LN2
LN2 یک ترکیب شیمیایی که به نام نیتروژن مایع معروف است. اما شاید بپرسید نیتروژن مایع چه ارتباطی با کامپیوتر دارد؟ نیتروژن مایع خاصیت دفع حرارتی بسیار بالایی دارد. برای استفاده از LN2 نیاز به برج خنک‌کننده و عایق کاری اطراف سوکت پردازنده داريد. البته از نیتروژن مایع برای کاهش دمای پردازنده‌گرافیکی نیز استفاده می‌گردد. دمای نیتروژن مایع بین منفی 80 تا منفی 196 درجه سانیگراد است. اگر وسوسه شدید تا خنک‌کنندگی با نیتروژن مایع را تجربه کنید، حتما بودجه کافي براي تهيه کانتير خوب کنار بگذاريد. به طور کلي LN2 در بعضي از کشور‌ها داراي قيمت بالايي است و البته در بعضی کشورها ممنوع! به عنوان مثال در کشور اندونزی استفاده از LN2 ممنوع است و در مسابقات مقدماتي GOOC سال 2010 که در کشور اندونزی انجام شد، شرکت گیگابایت خود اقدام به وارد کردن مخازن نیتروژن مایع برای استفاده در مسابقات کرد.
http://s4.picofile.com/file/7801401177/2.jpg

 

MOSFET
مخفف کلمات(Metal–oxide–semiconductor field-effect transistor) است و در سال 1925 میلادی برای اولین بار معرفی شد. اما نکته جالب در مورد ماسفت، نبود هیچ سخت‌افزاری برای استفاده از این قطعه در آن زمان بود. اما به واقع ماسفت چیست و چه کاربردی دارد؟
ماسفت‌ها نوعی ترانزیستور هستند که تنها وظیفه انتقال جریان الکتریسیته را در مدارهای مجتمع بر عهده دارند. ساختمان ماسفت‌ها متشکل از سه پایه D (درین)، S (Source) و G (Gate) است. مواد به کار در ماسفت‌ها، آنها را تبدیل به یک رسانای قدرتمند الکتریسیته کرده است، به شکلی که حتی با الکتریسیته ساکن نیز فعال می‌گردند. از آنجایی که در بکارگیری این قطعه نیازی به مقاومت، دیود و قطعات الکترونیکی دیگر نیست، اکنون 85 درصد مدارات مجتمع از ماسفت‌ها تشکیل می‌شوند. البته استفاده از ماسفت‌ها مزیت دیگری هم دارد که يکي از مهم‌ترين آنها نویز پایین به دلیل عدم پیچیدگی ساختار آن است.

بررسي تاثير حالت سه کاناله حافظه بر کارايي

http://s4.picofile.com/file/7800832682/622063_215015.jpg
حافظه يك سيستم همواره به عنوان يك عامل محدود‌كننده كارايي سيستم محسوب مي‌شود که اين موضوع به دليل سرعت پايين حافظه (تاخير خواندن و نوشتن از سلول‌هاي حافظه) نسبت به پردازنده است. در اكثر موارد به خاطر تاخير سلول‌هاي حافظه در خواندن و نوشتن داده‌ها، پردازنده ‌بايد منتظر رسيدن داده از حافظه بماند كه اين موضوع زمان بيكاري (IDLE) بودن آن را افزايش مي‌دهد كه نهايتاً به كاهش بهره‌وري (Utilization) پردازنده مي‌انجامد. وجود اين مشكل در سال‌هاي اخير سازندگان حافظه و پردازنده را بر آن داشته تا همواره دنبال راه‌هايي براي افزايش سرعت ارتباط حافظه و پردازنده مركزي باشند كه استفاده از فناوري DDR يا (Double Data Rate) و مشتقات آن (DDR2 ،DDR3 و …) را مي‌توان در همين راستا دانست. در اين فناوري هدف تسريع خود سلول‌هاي حافظه است به طوري كه خواندن از آن يا نوشتن در آن زمان كمتري تلف كند اما بايد توجه داشت كه اين فقط قسمتي از موضوع است. همان‌‌طور كه مي‌دانيد حافظه توسط مداري به نام كنترل‌كننده حافظه (Memory Controller) كنترل مي‌شود. اين مدار در پردازنده‌هاي جديدIntel  (معماري Nehalem) و پردازنده‌هاي Athlon64 شركت AMD، درون خود پردازنده جاسازي شده است كه به آن IMC يا (Integrated Memory Controller) مي‌گويند اما در پردازنده‌هاي قديمي‌تر هر دو شركت، مدار كنترل‌كننده حافظه درون چيپ‌ست مادربورد (Northbridge) قرار داشت. يك كنترل‌كننده حافظه صرف نظر از اينكه كجا قرار  داشته باشد، همواره با سه سري سيم (Bus) به حافظه‌هاي سيستم متصل است. اين سيم‌ها عبارتند از Address bus (براي آدرس‌دهي سلول مورد نظر در حافظه)، Data bus (براي انتقال‌داده‌ها به / از حافظه) و Control Bus (براي مشخص‌كردن عمليات مورد نظر، مانند خواندن يا نوشتن). البته سيگنال پالس ساعت (clock) نيز به صورت يك سيم جدا به حافظه متصل مي‌شود. تعداد خطوط باس آدرس و باس داده دو پارامتر مهم در تعيين حداكثر ظرفيت حافظه قابل پشتيباني توسط سيستم و سرعت انتقال داده‌ها بين پردازنده و حافظه است. بنابراين يكي از راه‌هاي افزايش سرعت ارتباط حافظه و پردازنده، افزايش پهناي باند اتصال حافظه به كنترل‌كننده آن است. (تصوير يک)
http://s4.picofile.com/file/7800831391/1.jpg
تصوير 1 يك كنترل‌كننده حافظه را نشان مي‌دهد كه روي چيپ‌ست مادربورد (پل شمالي) قرار گرفته و از طريق يك كانال داده، آدرس و كنترل به دو ماژول حافظه متصل است.

ادامه نوشته

نگاهي به فناوري Thunderbolt

سال‌هاست در سرزمین IT، در دنیایی پر از پیچیدگی، امکانات گیج‌کننده، پروتکل‌ها و هزار و یک باید و نباید دیگر زندگی می‌کنیم. اتصال‌های مختلفی برای انتقال اطلاعات وجود دارند که هر یک امکانات و محدودیت‌های خاص خود را داشته و سرعت انتقال اطلاعات آن‌ها نیز با يکديگر متفاوت است. تصور کنید، در زندگی روزمره برای انتقال فایل‌ها، عکس‌های باکیفیت و فیلم‌های Full HD خود باید با انواع پورت‌های eSATA ،USB 2.0 ،USB 3.0 و Firewire سر و کله بزنیم و برای نمایش اطلاعات (که می‌تواند شامل هر چیزی باشد) باید از میان پورت‌های تصویری یکی را انتخاب کنیم. یعنی در این دنیای پیشرفته واقعاً هیچ‌کس نتوانسته (یا نخواسته) چیزی بسازد که جایگزین این همه اتصال و پورت باشد؟

خوشبختانه شركت اینتل همین دغدغه مشترک را با کاربران داشته و از سال‌ها قبل به دنبال ارائه پورتی استاندارد بوده که بتواند جایگزین انواع پورت‌ها شده و در ضمن برای دنیای امروز که حجم فایل‌ها افزایش یافته و به هر چیزی یک پسوند Full HD و 3D چسبانده می‌شود، کاملاً مناسب باشد. نتیجه این تلاش، معرفی فناوری Light Peak در سال 2009 بوده‌است که از اتصال نوری برای انتقال اطلاعات استفاده کرده و پهنای باندی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد که تاکنون آن را تجربه نکرده‌اند.

http://s4.picofile.com/file/7800819030/intel_thunderbolt_logo.gif

ادامه نوشته

بررسي تاثير فناوري فيزيک بر کارايي سيستم

تخریب یک ساختمان در بازی Battlefield: Bad Company 2، جاری شدن آب و سقوط آن از آبشار، پراکنده شدن ذرات پس از انفجار و حرکت شنل بتمن در بازی Batman Arkham Asylum، همگی ناشی از وجود سیستمی برای شبیه‌سازی این حرکات است. این سیستم توسط موتور پردازش فیزیک انجام می‌شود که سعی می‌کند با استفاده از قوانین فیزیک، حرکاتی مانند حرکت اعضای بدن، جریان مایعات، حرکت پارچه و هر حرکت دیگری را واقعی‌تر جلوه دهد.

یکی از شرکت‌هایی که تمرکز ویژه‌ای روی این بخش کرده و استفاده زیادی از آن می‌برد، NVIDIA است که با خرید شرکت Ageia در سال 2008، امکان پردازش فیزیک مبتنی بر Ageia PhysX را در پردازنده‌گرافیکی خود فعال کرد و آن را به عاملی انحصاری برای خود بدل کرد. در اين نوشته کوتاه قصد داريم، نگاهي به اين فناوري و تأثير آن بر کارايي سيستم در پردازش‌هاي سه‌بعدي بياندازيم.

http://s4.picofile.com/file/7800801612/physx_destruction_4.jpg

ادامه نوشته

اصلاحات مربوط به مانيتور و نسبت تصوير

اگر در سایت‌های کامپیوتری خارجی گشتی زده‌باشید، به‌طور حتم در مشخصات صفحه‌های نمایش با واژه‌های دقت و نسبت تصویر برخورد کرده‌اید. این موضوع به حدی برای سازندگان صفحه‌نمایش مهم است که بعضی از آن‌ها برای نمایش دقت تصویر محصولات خود تبلیغات گسترده‌ای می‌کنند. با توجه به این موضوع، در این مقاله سعی کردیم نگاهی اجمالی به استاندارد‌های تصویری رایج در  دنیا بیاندازیم تا با استفاده از مقاله بتوانید به راحتی به دقت و نسبت تصویر صفحه‌نمایش خود پی ببرید.

ادامه نوشته

مقايسه معماري کارت‌هاي HD5000 و Fermi

در سپتامبر سال 2009 بود که AMD با ارائه سری HD5000 خود اولین کارت‌گرافیک‌های بر مبنای رابط گرافیکی DirectX 11 را روانه بازار کرد و عملاً بازار کارت‌های گرافیک مبتنی بر رابط DirectX 11 را بدست گرفت، AMD در نامگذاری سری HD5000 آن را Evergreen نامید و اولین چیپ‌ست‌های این سری را با اسم رمز Cypress وارد بازار کرد که شامل Radeon HD 5870 ،Radeon HD 5850 ،Radeon HD 5830 بودند، معماری Cypress در حقیقت مبنای اصلی معماری سری HD5000 است و AMD  سری‌های بعدی خانواده Evergreen را نیز با ایجاد یکسری تغییرات در این سری ایجاد کرد. تقریباً به مدت 6 ماه بعد از به بازار آمدن سری Cypress ،AMD حکم فرمایی کامل بر بازار کارت‌های گرافیک DirectX 11 را در دست داشت و قدرت و بهینه بودن معماری جدید خود را به رخ حریف یعنی NVIDIA می‌کشید تا اینکه بالاخره NVIDIA بعد از 6 ماه تأخیر در اواخر March سال 2010 برگ برنده خود یعنی معماری قدرتمند Fermi را روانه بازار کرد و با این کار آتش جنگ را بیش از پیش شعله‌ور ساخت. اما همه چیز به اینجا ختم نمی‌شود، پس از مدتی AMD سری HD6000 خود را روانه بازار کرد و همچنین NVIDIA نیز سری بسیار قدرتمند GTX500 را با هدف تسلط بیش از پیش خود بر بازار روانه میدان کرد. در این مقاله قصد داریم با بررسی دقیق‌تر معماری‌های ارائه شده توسط این دو غول تولید‌کننده چیپ‌ست‌های گرافیکی از یک طرف به بینش و دیدی واضح‌تر در مورد عملکرد این پردازنده‌های قدرتمند و دوست داشتنی دست پیدا کنیم و از طرف دیگر به بررسی و شاید مقایسه دو فناوری ارائه شده توسط این دو شرکت بپردازیم، هرچند که دیده بنده به عنوان نگارنده به هیچ وجه نمی‌توان برتری مطلق یکی را بر دیگری نتیجه گرفت، چرا که اگر چنین بود دیگر رقابت معنایی نداشت و خیلی وقت پیش تقریباً تمام سهم بازار نصیب یکی از طرفین شده بود.

اشاره: از آنجا که شرکت AMD به تازگی نام ATI را برای همیشه و به طور کامل از محصولات خود حذف کرده است و محصولات بعدی خود را تنها با نام AMD روانه بازار خواهد کرد، به همین علت در سرتاسر مقاله دیگر نامی از ATI نخواهیم برد.

http://s4.picofile.com/file/7800759779/moghadameh.jpg

ادامه نوشته

بررسي فناوري NVIDIA 3D Vision Surround

فناوری Eyefinity شرکت AMD (همان ATI سابق) در زمان عرضه کارت‌های‌گرافیک سری HD 5000 یکی از موارد جدیدی بود که توانست نظرهای بسیاری را به خود جلب کند. این فناوری امکان اتصال سه صفحه‌نمایش و در بعضی نسخه‌های کارت‌های گرافیک تا شش صفحه‌نمایش به یک کارت‌گرافیک و ایجاد یک تصویر بزرگ روی سه صفحه‌نمایش را فراهم می‌کند. Eyefinity مخصوص AMD بود و NVIDIA چیز مشابهی برای عرضه نداشت. با این حال، NVIDIA به سرعت دست به‌کار شد و پس از مدتی فناوری 3D Vision Surround را ارائه کرد که مانند Eyefinity می‌تواند یک تصویر را روی سه صفحه‌نمایش نشان داده و در ضمن امکان پخش تصاویر سه‌بعدی نیز با استفاده از فناوری 3D Vision را خواهد داشت.

ادامه نوشته

نگاهي اجمالي به AMD APU

مدت زمان زیادی است که AMD از Fusion و امکانات آن و این‌که آینده در دست Fusion است، سخن می‌گوید. در نهایت، امسال اولین سری از APU‌های Fusion عرضه شدند و توانستند نظرها را به خود جلب کنند. تصویر 1 به‌طور خلاصه آنچه را در یک APU وجود دارد، نشان می‌دهد.

http://s4.picofile.com/file/7800031826/1.jpg

براساس این تصویر، اجزای داخلی یک APU معادل یک پردازنده با توان مصرفی حدود 25 وات، یک چیپ‌ست با قابلیت انجام وظایف پل‌شمالی با توان مصرفی حدود 13 وات و یک پردازنده‌گرافیکی با توان مصرفی حدود 8 وات است که توان مصرفی نهایی APU بسیار کمتر از مجموع سه بخش گفته‌شده است. Fusion در حقيقت راهکار جدید AMD در طراحی پردازنده و توسعه نرم‌افزارها است که با ترکیب قابلیت‌های موجود در پردازنده‌های مرکزی و گرافیکی در مجموعه‌ای به نام APU، امکان نمایش تصاویر HD و سه‌بعدی و پردازش‌ها و محاسبات سنگین با حداقل توان مصرفی و قیمت مناسب وجود دارد.

 

ادامه نوشته

نگاهي به فناوري پورت‌هاي USB

از زمان عرضه پورت USB در ژانویه 1996، این پورت راه زیادی را برای تبدیل شدن به پرطرفدارترین پورت در تاریخ ابزارهای دیجیتال طی کرده است. شاید بتوان این موفقیت را مرهون طراحی هوشمندانه و کارآمد این پورت و همچنین به‌روز‌رسانی‌هایی که شرکت‌های پشتیبانی‌کننده برای افزایش کارایی روی آن اعمال کرده‌اند، دانست اما بی‌شک اصلی‌ترین رمز قرار‌گیری آن در جایگاهی که امروز قرار دارد، سادگی و سهولت استفاده از آن است. پیش از عصر USB، وصل کردن ابزارهای جانبی به کامپیوتر بیشتر به انجام عملیات مهندسی پیچیده‌ای شبیه بود که کاربر برای استفاده از آن‌ها به دانش فنی بالایی نیاز داشت. بسیاری از اوقات، تداخل‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری شما را به ستوه می‌آوردند و شما را وادار می‌کردند یا از خیر استفاده از آن‌ها بگذرید یا این‌که چند ساعتی را صرف پرس‌وجو و تحقیق و یافتن علت کنید. جدا از این‌ها، گوناگونی پورت‌ها نیز خود دردسری دیگر بود. پورت‌های سریال، موازی، SCSI، پورت ماوس و  صفحه‌کلید و ده‌ها پورت اختصاصی یا عمومی دیگر بسیاری اوقات باعث محدودیت و سردرگمی کاربران می‌شدند. اما USB به همه این مشکلات پایان داد. امروز دیگر کسی درباره این‌که چگونه ابزارها را به هم متصل کند، فکر نمی‌کند. دیگر لازم نیست از میان انبوهی از اتصال‌دهنده‌ها به دنبال مدل مناسب بگردید یا این‌که، آن‌ها چگونه همدیگر را شناسایی می‌کنند و چگونه با هم ارتباط برقرار خواهند کرد. زیرا پورت USB همه این کارها را برای شما انجام می‌دهد!

http://s4.picofile.com/file/7800026020/10.jpg

به غیر از USB3.0 سه نسل دیگر از USB به بازار عرضه شده‌اند. نسخه اول که در ژانویه سال 1996 به بازار عرضه شد، برای اتصال ابزارهای کم‌سرعتی همچون صفحه‌کلید و ماوس به همراه پهنای دوازده مگابیت در ثانیه برای ابزارهای پرسرعت‌تر از پهنای باند 1/5 مگابیت بر ثانیه پشتیبانی می‌کرد. نسخه دوم با نام USB1.1 در سپتامبر 1998 معرفی شد. این نسخه هیچ‌گونه افزایش پهنای باندی را نسبت به نسخه قبلی شامل نمی‌شد اما برخی از اشکال‌های موجود را که بیشتر مربوط به هاب‌های کنترل‌کننده بودند، رفع کرده بود. گام بزرگ خیلی زود و در آوریل 2000 برداشته شد.USB2.0  با پهنای باند 480 مگابیت در ثانیه تا چهل برابر سریع‌تر از نسخه قبلی بود و نکته جالب این‌که با دو نسخه قدیمی‌تر کاملاً سازگاری داشت. از این نقطه بود که انقلاب USB آغاز شد و می‌توان گفت، تمامی پورت‌های عمومی دیگر، به جز شمار اندکی همچون IEEE1394 از صحنه بیرون رفتند. به دلیل پهنای باند بسیار بالا و انعطاف‌پذیری USB به همراه امکان اتصال سریع (Hot Plug) تقریباً تمامی ابزارهای جانبی استفاده از آن را شروع کردند. این موفقیت سبب شد، برای تغییر بزرگ بعدی به هشت سال زمان نیاز باشد. احتیاج فزاینده ابزارهای جانبی به پهنای باند بالاتر، سبب شد نسل جدیدی از این پورت با هدف افزایش پهنای باند به بازار عرضه شود. در نوامبر 2008 مشخصات نهایی‌شده USB3.0 توسط انجمن توسعه‌دهندگان USB اعلام شد و به دنبال آن اولین محصولات تأییدشده با پشتیبانی از این پورت برای مصرف‌کنندگان در پنجم ژانویه 2010 و در نمایشگاه CES به بازار معرفی شدند. دو مادربورد از شرکت‌های GIGABYTE و ASUS اولین محصولاتی بودند که از این پورت پشتیبانی می‌کردند.
سرانجام USB 3.0 اینجا است. بعد از ماه‌ها انتظار، اکنون می‌توانید از آن استفاده کنید. در حال حاضر بسیاری از شرکت‌های سازنده مادربورد، مادربوردهایی را با پشتیبانی از این پورت جدید به بازار ارائه داده‌اند. علاوه بر این، می‌توانید تعداد زیادی از درایوهای خارجی مانند هارددیسک‌ها و درایوهای حافظه فلش را نیز که از این پورت پشتیبانی می‌کنند در بازار بیابید. اما در کنار همه خبرهای خوب، خبرهای بدی هم وجود دارند. اینتل اعلام کرده است، تا قبل از سال 2011 این پورت را در هیچ‌یک از چیپ‌ست‌های خود پشتیبانی نخواهد کرد. به احتمال زیاد AMD نیز رویه مشابهی را در پیش خواهد گرفت. به این معنی که USB 3.0 تا پیش از آن تاریخ وارد بازار محصولات ارزان‌قیمت نخواهد شد.
نسخه‌های موجود ویندوز از USB 3.0 پشتیبانی نمی‌کنند اما انتظار می‌رود هر دو ویندوز ویستا و هفت در نسخه‌های بعدی سرویس‌پک خود به‌طور کامل پشتیبانی از این پورت را آغاز کنند. اما شرایط برای طرفداران لینوکس کمی بهتر است زیرا نسخه 31/6/2 این سیستم‌عامل از USB 3.0 پشتیبانی می‌کند. حالا که USB3.0 در دسترس است، زمان خوبی است تا مقایسه‌ای بین مشخصات پورت  جدید و نسخه‌های قدیمی‌تر آن داشته باشیم.

ادامه نوشته

تولید هارددیسک های 5 میلیمتری توسط Seagate

http://s4.picofile.com/file/7800014408/Seagate_Laptop_Ultrathin.jpg

شرکت Seagate به عنوان یکی از تولید کنندگان برتر تجهیزات ذخیره سازی، نسل جدید هارد دیسک های خود را به تولید انبوه رساند. این محصولات فوق باریک که در رده هارد دیسک های 2.5 اینچی قرار می گیرند، تنها 5 میلیمتر ضخامت داشته و مواردی همچون مصرف توان بالا، سر و صدا و گرما در آنها به فراموشی سپرده شده است. این سری نخستین بار در سپتامبر سال 2012 معرفی گردیدند و در دو ظرفیت 320 و 500 گیگابایت روانه بازارهای جهانی خواهند شد و به ادعای شرکت سازنده، حدود 25 درصد فضای کمتری را نسبت به هارد دیسک های 7 میلیمتری رایج اشغال می کنند که این مسئله در ضخامت نهایی اولترابوک ها و نوت بوک ها و نیز استفاده از یک سیستم خنک کننده قابل اطمینان و یا باطری با حجم بیشتر تاثیر بسزایی خواهد گذاشت. مدیر کل بخش نوت بوک های Asus در وصف هارد دیسک های جدید اذعان می کند: " ما با وجود هارد دیسک های کاملا باریک و مقرون به صرفه، موفق به ساخت اولترابوک های فوق سبک خواهیم شد و این مهم رضایت کاربران را در پدید می آورد ". Seagate با هدف کاهش هزینه های مصرفی (بهترین قیمت به ازای هر گیگابایت) کار ساخت و طراحی هارد دیسک های خود را آغاز کرده و زین پس کاربران قادر به ذخیره بیش از 100 هزار عکس، 125 هزار فایل موسیقی و 62 ساعت فایل ویدئویی با کیفیت بالا خواهند بود که در کنار رابط SATA 6Gb/s سرعت بسیار بالایی را در نقل و انتقال اطلاعات تجربه خواهند کرد. سیگیت هم اکنون هارد دیسک های خود را در اختیار برخی از تولید کنندگان مانند کمپانی Asus و Dell قرار داده و مدل 500 گیگابایتی را با قیمت جهانی 89 دلار به عرضه می رساند.

http://s4.picofile.com/file/7800015585/%E8%9E%A2%E5%B9%95%E5%BF%AB%E7%85%A7_2013_06_03_%E4%B8%8A%E5%8D%8811_15_33_665x675.png

نوت بوک های گیمینگ جدید MSI در کامپیوتکس 2013

http://s4.picofile.com/file/7800003866/msi_gt70_dragon_ii_1.jpg

کمپاني تايواني MSI در نمايشگاه کامپيوتکس امسال از نوت بوک هاي گيمينگ جديد خود مجهز به پردازنده هاي نسل چهارم اينتل با نام Haswell پرده برداري کرد. يکي از اين محصولات که توانست عنوان قدرتمندترين نوت بوک جهان را به خود اختصاص دهد، نسخه جديد نوت بوک GT70 است که با عبارت طولاني GT70 Dragon Edition II Extreme شناخته شده و آمده تا بازي هاي روز دنيا و سنگین ترین امور پردازشی را به خاک و خون بکشد! اين اژده هاي خشميگن از سخت افزاري ايده آل شامل پردازنده چهار هسته اي Core i7-4930MX (سري Extreme Edition)، کارت گرافيک Geforce GTX 780M و سه ساليد ديسک در حالت Super RAID 2 با ظرفيت 1500 مگابايت بهره مي برد. استفاده از چيپست اختصاصي شبکه نيز زمان تاخير در هنگام انجام بازي آنلاين را به کمترين میزان خواهد رساند. صفحه کليد مطابق معمول ساخت SteelSeries و با نور پس زمينه متغير است که به کمک يک نرم افزار اختصاصي مي توان علاوه بر تغيير رنگ و خاموش کردن نور يک قسمت از صفحه کليد، شدت نور را بر اساس شرايط نوري محيط تنظيم کرد. اسپيکرها با پشيباني از فناوري انحصاري Dynaudio  هيجان بازي را در شما دو چندان خواهند ساخت. يک پورت mini DisplayPort 1.2 و يک پورت HDMI 1.4 براي GT70 در نظر گرفته شده که قادر به ارائه خروجي 4K و UHD بر روي صفحه نمايش 17 اينچي مي باشند.

http://s4.picofile.com/file/7800004408/P1090669.jpg

دومين محصول، نوت بوک GS70 است که طبق ادعاي MSI، تنها 2.6 کيلوگرم وزن و 2.18 سانتيمتر ضخامت دارد و از اين حيث بهترين گزينه براي گيمرهايي است که مي خواهند در هر زمان و مکاني بساط بازي خود را پهن کنند. ويژگي منحصر به فرد ديگر، وجود يک تاچ پد لمسی مجهز به صفحه نمايش LCD است که از نظر ظاهري شباهت های فراوانی با تاچ پدهاي به کار رفته در نوت بوک هاي گيم Razer دارد. از ديگر مشخصات آن مي توان به وجود پردازنده چهار هسته اي سري Core i7، کارت گرافيک Nvidia GTX765M و دو درايو SSD در حالت RAID-0 اشاره کرد.

http://s4.picofile.com/file/7800005585/P1090680.jpg

ورود پلتفرم USB 3.5 از سال 2014 توسط ASMedia

کمپانی تولید کننده چیپ ست های تجهیزات ذخیره سازی اطلاعات، از تولید هاست کنترلر نسل جدید USB خبر داده است. مدیر عامل کمپانی ASMedia با تائید خبر تولید کنترلر USB 3.5 به این نکته اشاره کرد که این استاندارد، نسخه بهینه سازی و ارتقا یافته USB 3.0 بوده و پهنای باند آن نسبت به نسل گذشته، دو برابر خواهد گردید. در هر نسل از استاندارد USB، پهنای باند با افزایش 10 برابری روبرو می گردید که در کنترلر USB 3.5 افزایش 2 برابری آن سبب به وجود آمدن پهنای باند 10 گیگابیت در ثانیه می شود. همچنین هاست کنترلر جدید قابلیت استفاده از فناوری تاندربولت را نیز دارد و تنها برای مادربورد های مجهز به چیپ ست اینتل در نظر گرفته شده است. همچنین محصولات مجهز یا پشتیبانی کننده از استاندارد USB 3.5 طبق اعلام کمپانی ASMedia، از سال 2014 وارد بازار های جهانی خواهند گردید.

همه‌ چیز درباره سندی بریج

بسیاری از علاقمندان به دنیای سخت‌افزار كامپیوتر بی‌صبرانه منتظر آغاز سال 2011 میلادی و عرضه پردازنده‌های مبتنی بر معماری جدید اینتل بودند. اكنون این انتظار به پایان رسیده و اینتل پردازنده‌های مبتنی بر معماری جدیدش را معرفی كرده‌است. تصور می‌كنم امروز كمتر كسی است كه نام Sandy Bridge را نشنیده‌باشد. Sandy Bridge معماری جدید پردازنده‌های اینتل است كه مطابق با وعده‌های مدیران اینتل قرار است تحول بزرگ دیگری در صنعت پردازنده‌های خانگی و موبایل ایجاد كند. در شماره 23 این نشریه درباره سوكت و چیپ‌ست مورد پشتیبانی توسط این نسل جدید از پردازنده‌ها مطالبی ارائه شد اما اكنون قصد داریم درباره ریزمعماری آن صحبت كنیم و  به بررسی دلایلی بپردازیم كه موجب افزایش كارایی در پردازنده‌های مبتنی بر این معماری جدید شده‌است.

ادامه نوشته

پل‌شنی اینتل

پردازنده‌های چهارهسته‌ا‌ی سطح متوسط اینتل پس از معرفی هسته Lynnfield، یعنی پردازنده‌های سری Core i7 8xx و Core i5 7xx هیچ‌تغییری نکرد. این در حالی است كه اینتل در طی این مدت در پردازنده‌های حرفه‌ا‌ی و ارزان‌قیمت خود تغییراتی ارائه كرده و آن‌ها را مبتنی بر فرآیند ساخت 32 نانومتر تولید كرده‌است. اما اگر اكنون قصد انتخاب یك پردازنده چهار هسته‌ا‌ی سطح متوسط داشته باشید، چاره‌‌ای جز انتخاب یك پردازنده مبتنی بر هسته Lynnfield با فرآیند ساخت 45 نانومتر نخواهید داشت.
همان‌طور كه ‌می‌دانید، اینتل پردازنده‌های خود را در دو گام معرفی می‌كند. در گام اول، اینتل معماری جدیدی برای پردازنده‌هایش معرفی کرده و در گام بعدی، ترانزیستورها یا به عبارتی فرآیند ساخت همان معماری كوچك‌تر را معرفی می‌كند. این دو گام را اینتل تیك و تاك نامگذاری كرده‌است. به عبارت ساده‌تر، اینتل در تاك، معماری جدید و در تیك، فرآیند ساخت كوچك‌تر را معرفی می‌كند. براساس این روند، اكنون نوبت تاك و معرفی معماری جدید است، بنابراین اینتل قصد دارد در آغاز سال آینده، نسل جدید پردازنده‌های خود را كه مبتنی بر معماری جدید هستند، معرفی كند.
تاك بعدی اینتل، Sandy Bridge نام دارد. اولین تاك Conroe بود، سپس Nehalem و اكنون Sandy bridge. تیك‌های بین این تاك‌ها به ترتیب Penryn و Westmere بودند و تیك بعد از Sandy Bridge نیز Lvy Bridge خواهد بود. در حقیقت، پردازنده‌های Sandy Bridge مبتنی بر فرآیند ساخت 22 نانومتر تحت نام Lvy Bridge معرفی خواهد شد.
پس از معرفی معماری Nehalem كه دارای فرآیند ساخت 45 نانومتر بود، اینتل حدود یك سال پیش پردازنده‌های 32 نانومتری این معماری معرفی كرد. معماری Nehalem با پردازنده‌ها و مادربوردهای گران‌قیمت عرضه شد و اینتل در گام بعدی، نخست پردازنده‌های 32 نانومتری خود را برای بازار سطح متوسط و سپس حرفه‌‌ای عرضه كرد. پس اگر به دنبال جانشینی برای Lynnfield می‌گردید، باید منتظر پردازنده‌های مبتنی بر معماری Sandy Bridge باشید.

ادامه نوشته

بررسي پردازنده AMD Phenom II X6 1055T

در حال حاضر، پردازنده‌های شش‌هسته‌ای AMD از سری پردازنده‌های Phenom II، جزء قوی‌ترین محصولات این شرکت به شمار می‌آیند. وجود شش هسته پردازشی باعث می‌شود، این پردازنده گزینه مناسبی برای کار با نرم‌افزارهایی که قدرت تشخیص هسته‌های موجود در پردازنده را دارند، باشد. در این مقاله می‌خواهیم به این پردازنده‌های شش‌هسته‌ای نگاهی اجمالي داشته باشیم و مدل Phenom II X6 1055T را به‌طور عملی تست کنیم تا ببینیم این پردازنده تا چه حد می‌تواند نیازهای ما را برآورده کند.


ادامه نوشته

AMD پردازنده پنج گیگاهرتزی تولید می کند

کمپاني AMD طي خبري جنجالی، از توليد و عرضه پردازنده پنج گيگاهرتزي خبر داد تا کابران را در انتظار ورود شاهکار جديد خود بگذارد. اين پردازنده مرکزي که با نام تجاري FX-9590 شناخته مي شود بر پايه معماري بهينه شده Piledriver طراحي گرديده و از هشت هسته پردازشي بهره خواهد برد. پردازنده هاي سري FX (بولدوزر) همواره يکي از قدرتمندترين محصولات غول پردازنده سازي جهان محسوب مي شوند و مسئولان شرکت سازنده بر اين باورند که با حضور سري جديد پروسسورها، به افسانه شکست ناپذيري اينتل خاتمه خواهند داد. فرکانس کاري  FX-9590 در حالت توربو معادل 5 گيگاهرتز اعلام شده است که قطعا براي مهار و کنترل حرارت آن به يک خنک کننده قابل اطمينان نياز خواهيد داشت. افزايش تعداد خط لوله ها و وسعت بخشيدن به ابعاد هسته نيز سبب گرديده تا اين گروه پردازنده ها از لحاظ عملکرد و کارايي بسيار مشابه پردازنده هاي حرفه اي کمپاني رقيب باشند. طبق برنامه زمان بندي شده، دو عضو جديد از خانواده FX ها را از تابستان سال جاري روانه بازار خواهد ساخت که ويژگي مشترک آنها، وجود حافظه نهان سح سه با ظرفيت هشت مگابايت است. با همه اينها، متاسفانه (يا خوشبختانه!) هنوز جزئياتي در خصوص فرکانس پايه ذکر نشده اما مي توان حدس زد که شاهد فعاليت در محدوده فرکانسي 4.2 تا 4.4 گيگاهرتز خواهيم بود.


http://s4.picofile.com/file/7799879565/AMD_FX_9590_5_GHz.png

6نکته اساسی در مورد نگهداری لپ تاپ



۱- لپ تاپ را به تخت خواب نبرید

وقتی که لپ‌تاپ رو روی تشک نرم میزارید، راه حفره تهویه واقع در زیر لپ‌تاپ بسته میشه؛ این مسئله باعث خنک نشدن لپ‌تاپ و آسیب رسیدن به قطعات داخلی میشه


۲- عمر باتری لپ‌تاپ را مدیریت کنید

حداقل ماهانه یکبار اینقدر از باتری استفاده کنید تا کاملاً خالی شه؛ این کار باعث افزایش عمر باتری لپ‌تاپ میشه


۳- آنتی ویروس نصب کنید

آنتی‌ ویروس‌ها میتونن از آلوده شدن لپ‌تاپ شما به ویروس‌های مخرب نرم‌افزاری و سخت‌افزاری جلوگیری کنند


۴- صفحه نمایش لپ‌تاپ رو همیشه تمیز کنید

قبل از بستن لپ‌تاپ مطمئن شید که صفحه کلید اون کاملاً تمیزه و هیچ چیزی روی اون نیست که به صفحه نمایش آسیب بزنه؛ علاوه بر این روزانه صفحه نمایش لپ‌تاپ رو با یک پاک کننده مخصوص و دستمال مناسب و نرم تمیز کنید


۵- چیزهای سنگین رو روی لپ‌تاپ نزارید

قرار دادن چیزهای سنگین مثل کتاب روی لپ تاپ، اون هم زمانی که بسته ست، باعث میشه صفحه کلید به مانیتور فشار بیاره و به اون آسیب بزنه


۶- همیشه فیش برق رو با آرامش به لپ‌تاپ وصل کنید

همیشه فیش برق را بسیار آرام و ملایم به لپ‌تاپ وصل کنید؛ چون وصل کردن با فشار ممکنه به شیارهای داخلی جایگاه اتصال آسیب برسونه و باعث خراب شدن لپ تاپ بشه